حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اقدامات شورای شهر درخصوص تسهیل زیست عفیفانه بانوان، قابل‌دفاع است | مدیریت شهری در بحران سرما، عملکرد ارزشمندی داشت ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به شهر مشهد رعایت نمی‌شود | وقتی کامیون‌ها قوانین را زیر چرخ هایشان له می‌کنند افزایش سرمایه شهرداری مشهد در بانک شهر مروری بر وضعیت پایگاه‌های چندمنظوره شهرداری مشهد به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله | پناهگاهی برای روزهای بحرانی ضرورت نظارت بر ساخت‌و‌ساز‌ها برای داشتن شهری ایمن و مقاوم صدور بیش از ۵۴۶ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌‌بازار‌های سیار شهرداری مشهد
سرخط خبرها

مصائب خیابان هفتاد و یکم

  • کد خبر: ۹۹۴۲
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۰
مصائب خیابان هفتاد و یکم
«معلم ۷۱» که ۲ مدرسه و ۲ دانشگاه را درخود جای داده است، فضایی با کاربری پارکینگ عمومی ندارد
تکتم جاوید - اگر حوالی ساعت ۱۲ تا یک ظهر به حاشیه خیابان شهید ستاری یا همان معلم ۷۱ سر بزنید انبوه خودرو‌ها را می‌بینید که در سرتاسر خیابان، جلوی در پارکینگ بسیاری از خانه‌ها را گرفته اند. این خودرو‌ها بیشتر مربوط به مؤسسه آموزش عالی اسرار، مسجد محل، دانشگاه پیام نور، مدرسه ابتدایی و دبیرستان بعثت هستند که در انتهای کوچه‌های ستاری ۱۳، ۱۵ یا ۱۷ جا خوش کرده اند. این موضوع سبب شده است معلم ۷۱ همیشه در قرق خودرو‌هایی از نقاط مختلف شهر باشد و خود ساکنان نه تنها سهمی از فضا‌های محله خود نداشته باشند که حتی به دلیل پارک خودرو‌ها جلوی در خانه هایشان، نتوانند خودرو خود را از پارکینگ خانه خارج کنند، مسئله‌ای که خیلی وقت‌ها موضوع درگیری‌های بین ساکنان و سرنشینان خودرو‌ها می‌شود. وقتی در «تریبون مردمی» این هفته به میان ساکنان این خیابان می‌رویم، ساکنان تنها راه حل را در احداث یک پارکینگ عمومی می‌دانند.

بار ترافیک مراکز آموزشی روی دوش خیابان
گله‌ها و اعتراض‌های اهالی باعث شد تا سری به این کوچه و خیابان بزنیم. نه محدوده خیابان مشخص است، نه پیاده رو. دانش آموزانی که از مدرسه بیرون آمده اند از لا به لای خودرو‌ها به دنبال سرویس‌های مدرسه شان می‌دوند. گویی هرکسی که زودتر بتواند از این خیابان عبور کند، پیروز میدان است! یکی از ساکنان می‌گوید:گرچه شلوغی خیابان‌های اصلی و پررفت وآمد شهر برای خیلی‌ها امری بدیهی است، اما هنوز نتوانسته ایم با ترافیک در کوچه پس کوچه‌ها کنار بیاییم. از این موضوع بسیار کلافه ایم که هر روز صبح وقتی در خانه را باز می‌کنیم تا به محل کار یا تحصیل خود برویم، خودرویی مقابل پارکینگ خانه مان را سد کرده است.

مغازه دار‌ها جای پارک پیدا نمی‌کنند
نانوایی محله ستاری بیش از ۲۰ سال قدمت دارد. صاحب این نانوایی که گذشته خلوت این محله را دیده حالا با دلخوری از شلوغی‌ای که در چندسال اخیر ایجاد شده است، می‌گوید: هر روز همین موقع که به اینجا بیایید، وضعیت همین است. هم اهالی محل در عذاب اند، هم مراجعان مدرسه و دانشگاه‌های این خیابان. از صبح تا ظهر مراجعان مدرسه و از ۴ یا ۵ عصر به بعد دانشجویان دانشگاه در رفت وآمدند و خودرو‌های بسیاری جلوی در خانه‌ها پارک می‌شود. ما که مغازه داریم برای خودمان جای پارک پیدا نمی‌کنیم، وای به حال مشتری ها.

مجبورم دوبله پارک کنم
ساعت ۱۲:۳۰ است و یک شیفت از بچه‌های دبستان بعثت تعطیل شده اند و خودرو‌های بسیاری در کوچه و خیابان این محدوده حضور دارند که یا سرویس مدرسه هستند یا خودرو پدر و مادر دانش آموزان. خودرو‌ها به سختی از وسط کوچه و از میان کسانی که در ۲ طرف دوبله پارک کرده اند عبور می‌کنند. ظفریان که راننده یکی از سرویس‌های مدارس است، می‌گوید: دوبله پارک کرده ایم، چون چاره دیگری نداریم. باید در نزدیک‌ترین نقطه به مدرسه توقف کنیم تا بچه‌ها سوار شوند وگرنه پدر و مادر‌ها شاکی می‌شوند. خودم هرجا پیدا کنم، ماشین را دوبله می‌گذارم و می‌روم دنبال بچه‌ها که گم نشوند. همه می‌دانیم که ترافیک شدیدی می‌شود و گاهی هم باید دقایقی طولانی بمانیم تا طرف بیاید ماشینش را بردارد، ولی چاره‌ای نداریم. گاهی هم بحث و جدلی بین راننده‌ها رخ می‌دهد که با این اوضاع طبیعی است.
صحبت‌های این راننده سرویس که تمام می‌شود، سراغ دیگر رانندگان می‌رویم؛ همه همین را می‌گویند که چاره‌ای جز این گونه پارک کردن ندارند.

پارک جلوی در خانه‌ها
روی دیگر ماجرا همسایه‌های این محله شلوغ اند که بخشی از آن‌ها سال‌ها پیش ساکن اینجا شده اند، زمانی که هیچ کس جز اهالی به این کوچه‌ها رفت وآمد نمی‌کرد و تنها دلخوشی شان آرامش و سکوت اینجا بود. حالا تحمل این وضعیت برایشان سخت است. کاملان همسایه روبه روی این مجموعه‌های آموزشی است و دراین باره توضیح می‌دهد:اهالی محل از سروصدا عاصی اند. از طرفی کسی که خودرو داشته باشد، خیلی اذیت می‌شود. جلوی پارکینگ خانه ما همیشه خودرو است. تقریبا هیچ زمانی کوچه‌ها خلوت نیست، مگر اینکه روز تعطیل باشد.

پیدا کردن جای پارک وقت گیر است
چهارنفری کنار یک خودرو داخل کوچه ایستاده اند، دانشجویان مؤسسه آموزش عالی اسرار هستند که در فاصله بین ۲ کلاس از مؤسسه بیرون آمده اند. دانشمند یکی از آن هاست که کنار خودرو خود ایستاده است و می‌گوید: دانشگاه ما در مسیر اصلی خیابان نیست که وقتی کلاس تمام می‌شود از سرویس حمل ونقل عمومی استفاده کنیم. بعد هم کلاس‌ها بی وقت و شب و در زمستان برگزار می‌شوند و لازم است با خودرو شخصی بیاییم، ولی پیداکردن جای پارک هربار وقت زیادی می‌گیرد. به همین دلیل من اغلب خیلی زود راه می‌افتم تا کوچه پس کوچه‌ها را بگردم.
موضوع را که با چند دانشجوی دیگر هر ۲ دانشگاه که مطرح می‌کنم، همه مشکل جای پارک دارند و با اینکه خیابان‌های اطراف و حاشیه بولوار آموزگار هم سرتاسر تبدیل به پارکینگ دانشجویان شده است، اما بازهم به کمبود فضا معترض اند.

هیچ فضایی برای ساخت پارکینگ وجود ندارد
پس از شنیدن گله‌ها به سراغ مسئولان شهرداری منطقه می‌رویم. داستان شلوغی این کوچه و خیابان را تقریبا مسئولان منطقه می‌دانند. ماجرا را در ابتدا با حسنی فر، معاون اجرایی شهرداری منطقه ۱۱، در میان می‌گذاریم. او با توضیح اینکه برنامه‌ای برای این مشکل وجود ندارد، می‌گوید: درصورتی که این خیابان نیاز به نصب علائم ترافیکی، سرعت گیر و... موارد این چنینی داشته باشد، پیگیری خواهیم کرد. در ادامه تنها به گفتگو با کارشناس مسئول شهرسازی این شهرداری موفق می‌شویم که در پاسخ به همه گله‌ها می‌گوید: در آن کوچه و خیابان‌ها هیچ فضایی برای ساختن پارکینگ وجود ندارد و شهرداری نیز هیچ برنامه‌ای برای این موضوع ندارد.
غلامرضا قدیمی پس از بررسی وضعیت کاربری فضا‌های موجود در معلم ۷۱ ادامه می‌دهد:در این خیابان کاربری‌های مختلفی همچون آموزشی، فضای سبز، فرهنگی و مسکونی وجود دارد و کاربری دانشگاه اسرار نیز دولتی، اداری است که در زمان تاسیس بدون پارکینگ مجوز ساخت گرفته‌اند به هر حال. الان هیچ تغییری نمی‌توان در وضعیت موجود داد. زیرا تغییر کاربری نیاز به بررسی دقیق در کمیسیون ماده ۵ و طی مراحل ویژه خودش دارد.

تنها راه حل مداراست
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد می‌گوید:من تا به حال بازدیدی از آن مکان نداشتم و به همین سبب نمی‌توانم اظهار نظر دقیقی درباره آن داشته باشم، اما با توجه به توضیحات شما درباره وضعیت محله، تقصیر اصلی متوجه مسئولانی است که در گذشته مجوز ساخت این مکان‌ها را صادر کرده اند، بدون اینکه برای محل پارکینگ آن فکری کرده باشند. بهاروند تأکید می‌کند: درباره ترافیک در خیابان‌های مختلف شهر راه حل مناسب را پیدا و بررسی می‌کنیم، برای مثال اگر در محله‌ای شلوغ و پرترافیک، فضایی برای ساخت پارکینگ وجود داشته باشد، برنامه احداث پارکینگ را می‌گذاریم، اما درباره محل هایی، چون معلم ۷۱ که اصلا فضایی برای پارکینگ ندارند تنها راه حل مداراست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->